Allmänt, Bil, Ego, Familj, Foto, Fritid & nöje, Kärlek, Okategoriserade, Övrigt, Personligt, Resor & äventyr, Tips och länkar

Stockholmshelg

Efter mycket om och men så kan jag säga Stockholm i mitt hjärta. Ingen av oss var så förtjust i stan till en början. Mycket handlade då om att vi inte hittade så bra så det blev mest ett stressmoment att ta sig från en plats till en annan. Men efter att ha varit där X antal gånger så gillar vi nu stan även på vintern. En mysig stad som har allt man behöver inom räckhåll. Och är man skåning så kan man inte låta bli att förundras över den fantastiska kollektivtrafiken som alltid tycks fungera. Så vi hade en väldigt bra Stockholmshelg.

Fredag

Vi hade egentligen tänkt flyga till och från Stockholm men eftersom vi inte hade bokat i tid hann priserna gå upp på biljetterna. Istället valde vi att ta Camaron till vår Stockholmshelg. Den har ju faktiskt dubbdäck så det blev väldigt bra. Och en roadtrip sitter inte fel. Det var ett tag sen nu.

På väg till vår Stockholmshelg

Vi körde i god tid och kunde checka in på hotellet vid fyratiden. Vi lyckades välja samma helg som det var Idolfinal så hotellet var fullbokat. Tur att vi bokade i tid. Väl på rummet var det rätt skönt att vila en stund och ta en dusch innan vi skulle äta middag.

Som alltid när vi har en Stockholmshelg, eller Stockholmsbesök i övrigt så vill vi hinna med ett besök på Restaurang Agaton. De har världens godaste pasta. Jag är övertygad om att resten av maten på deras meny också är god men vi brukar välja pasta när vi är där. Och vitlöksbröd till förrätt är ju ett måste 🙂

Efter middagen var vi heltrötta så vi åkte tillbaka till hotellet och bara tog det lugnt.

Lördag

Lördagen började med att vi fick åka till ett apotek efter frukosten. Jag hade slut på mina teststickor till blodsockermätaren så det var bara att köpa fler. Sen fick vi åka tillbaka till hotellet för att göra oss iordning inför teatern. Det var en eftermiddagsföreställning så den började redan kl. 15. Det gäller att köra i god tid så man hittar parkering.

Teatern var fantastisk. Maximteatern är en liten och mysig salong. Vi satt på balkongen men hade en av sidoplatserna så vi såg perfekt. Mikael Persbrandt är en otroligt skicklig skådespelare och gjorde sin roll utmärkt. Men han hade inte klarat av att genomföra det utan resten av ensemblen. Att man kan göra en pjäs av så hög kvalitet med bara 6 skådespelare och några stolar och draperier är ofattbart. Jag förstår att föreställningen har blivit så rosad.

Efter pjäsen var det dags för mat. Äta måste man ju. Jag valde O’Learys Östermalm eftersom det låg på gångavstånd från teatern. Dessutom brukar det serveras god mat på O’Learys i allmänhet. Vi blev inte besvikna på maten här heller. Dessutom fick man popcorn att mumsa på medan man väntade på maten. Jag beställde ryggbiff (tillagad till perfektion!) och Bruno beställde hamburgare (även den perfekt).

Efter maten blev det en liten biltur runt Stockholm med omnejd. Ett stopp på Max i Solna fick det också bli eftersom frun blev så sugen på en lyxshake. Sen åkte vi tillbaka till hotellet. Vi är så trötta båda två att det var skönt att kunna ta det lugnt utan en massa måsten som knackade en på axeln.

Söndag

Så var vår Stockholmshelg slut. Söndagen spenderade i bilen på väg hem. Jag är väldigt nöjd med min födelsedagshelg och vi är båda överens om att vi måste se fler av Persbrandts föreställningar i framtiden. Nu är vi tillbaka i vardagen igen men det är lika bra. Bara drygt 2 veckor kvar till jul så det finns gott om saker att göra.

Until next time…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.